söndag 4 april 2010

Lantlivet i Småland kontra Nicaragua

Det är, som ni vet och har sett, en otroligt stor kontrast i livet på landet i Sverige kontra Nicaragua. Jag åkte direkt hem till mina föräldrar i Småland när jag kom från Nicaragua. Här hemma är de mitt uppe i lammningen och full fart på vårbruket (plöja, harva, så osv). Det är ett helt annat tempo här, större arealer men framförallt gör man allting med hjälp av maskiner och traktorer!

Min familj i Nicaragua ägde knappt 10 kor, 1 häst, 2 små grisar och 12 höns (alla regält magra). Nått hektar mark att odla mat på (till djuren och familjen) och det var hela familjen som hjälptes åt där. Här hemma i Sverige har mina föräldrar 60 tackor + 90 lamm samt runt 60 stutar (kastrerade tjurar). Och i runda slängar 60 hektar betes- och odlingsmark (bara för mat till djuren). Allt sköts av min mamma, medans min pappa driver bilverkstaden på heltid (tja, oftast mer än heltid)

Jag skulle vilja ta med min nica-familj hem hit till Sverige för att visa hur vi lever här och visa jordbrukets möjligheter. Men samtidigt känner jag att jag nog skulle skämmas lite, eftersom det är en så otroligt stor skillnad. Vi har det så otroligt bra här hemma i Sverige, vad gäller boendeform, mat, jobb och möjligheter. Men det är ofta vi glömmer bort hur bra vi har det och ibland utnyttjar vi inte våra möjligheter fullt ut heller...


Här är lite bilder hemifrån mina föräldrars gård i Fallhult: Mamma försöker få i ett av flasklammet Lisa lite mjölk, då hennes mamma inte ville ta hand om henne. Livet är allt bra hårt och orättvist ibland.

Hela fårfamiljen ligger och vilar på djuptröbädden (tjockt lager av halm).


Fredagen den 2 april var jag i Tuna hemma i Småland och tittade på hur man jobbar med häst i skogen här hemma i Sverige (något jag varit i kontakt med innan också).
Här har man kombinerat häst med maskin. Börjar bli riktigt poppis inom skogsvårdsområdet. Då man inte förstör marken lika mycket med häst som med stora skogsmaskiner.

Hästarna här hemma är inte bara större och välborstade, de är regält välfödda i jämförelse med de stackars magra små hästkrakarna i Nica. Här ser vi en jättefin hingst (nordsvensk?) som dragit fram en stor timmerstock till vägen.

Frida och jag poserar vid det fina hästekipaget. Stora fina hästar är det allt. Lugna dessutom!


Självklarheter här i Sverige är ofta lyx i Nicaragua och vise värsa!
ex. Utbildning och allmänbildning => självklarhet här i Sverige men lyx i Nica.
Stressfri vardag med tid för familjen => Lyx i Sverige/västvärlden. Vardag i Nica.

Jag hoppas att jag en dag ska kunna få åka tillbaka till Nicaragua och min familj där för att kunna hjälpa dem med deras behov men också för att lära mig mer av dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar