torsdag 22 oktober 2009

Familjens hus / La casa de mi familia

Sahär ser min familjs hus ut (sett fran framsidan). Dom andra husen i byn ser ungefär ut sahär, fast det är vanligare med torkade jordväggar än sten och plank. / Thi




Detta är salen (vardagsrummet) som används till det mesta (rensa majs, sa pa tv, vila, äta osv). En hängmatta är givet i varje hus!


Bakom gungstolarna star min säng ihopvikt. Sov här den första tiden (det var da jag hade besök av en ratta i sängen). Angelita agerar förskolelärare för barnen i byn, därav alla teckningarna pa väggen. Man kan se solpanelen där uppe pa taket.


Och här har vi köket. Eldstaden/spisen är det ni ser i mitten av bilden. Den är gjord av en kompot lera, vatten och hästgödsel som man latit torka och sen gröpt ur hal för "plattorna" och för veden. Isabell och Kristofer ska jobba med att förbättra sannahär kök i Potrerito. Se till att dom blir säkrare samt att dom far en skorsten, sa man far bort röken fran köket. Det är inte direkt hälsosamt att andas in den röken varje dag, hela livet.


Det här är en av mina sma söta sma grannar =) Finns 3 jättesöta kattungar ocksa, som jag inte lyckats fa nagon bra bild pa ännu.

1 kommentar:

  1. hej sara, kul att läsa o se bilder ;) vi är i nicaragua nuu. bor nara staden rivas, ska besoka granada, har ni tid att ses mandag tisdag eller onsdag?? :P lite sent kanske o du kankse inte hinner se detta men :P annars turistar vi val runt lite pa egen hand. ta hand om dig o lycka till med kossor o majs o bygga rum o allt! kram linnea (0704602005) (solo sms)

    SvaraRadera