onsdag 21 oktober 2009

Majsen / The corn

Efter nagra dagars tjatande (fran min sida) fick jag följa med Marvin och Jas Yunier för att hämta majs. Familjen är ganska beskyddande och vill inte att jag ska skada mig, bli biten av massa farliga djur eller tror inte att jag klarar av jobbet... Men jag stod pa mig och kom iväg till slut! Tur det, för det var sista majsen för i ar. Det börjar igen i maj nästa ar.

Det var riktigt roligt och lite svettigt i värmen. Dock levde det ett och annat kryp inne i majsen. Sa när man skulle sprätta upp dem hoppa det ut stora spindlar och andra kryp. Finns tydligen en spindel som är ganska giftig... men jag klarade mig bade fran den och giftiga ormar! Tur för mig! =)

----------------
After a few days of nagging (from me), I was "allowed" to go with Marvin and Jas Yuni to get corn. The family is very protective and would not want me to get hurt, to be bitten by the mass of dangerous animals or do not think I can handle the work... But I keept on insisting I really wana know their life and work. And this was the last corn for this year. The season starts again in May next year.

It was really fun and a bit sweaty in the heat. However, I found a great virarity of animals, living inside the corn. Apparently there´s a spider which is pretty toxic ... Lucky for me, I didn´t saw one that day. No dangerus snakes either!

Min insats i arbetet. Här finns inga maskiner, allt plockas förhand. Jag hade en syl till hjälp. Skar mig ganska mycket pa dom vassa bladen / And here I am, trying to find some cobs. The leaves are quite sharp and there are now machines. All is done by hand.


Och som vanligt fick Al Finica far jobba hart med att släpa hem allt! /And as usual, the horse Al Finica had to carry it all back home...

------------
När väl majsen tagits hem till huset sa är det dags att "degradera". Alltsa plocka av majsen fran majskolvarna. Dom är ganska harda och även detta görs för hand. Fick ganska mycket blasor i händerna i början, men nu är dom vana. "Degraderar" lite varje dag...

Här haller pojkarna pa att sla pa säckar med majs, för att fa det att släppa lite lättare. Dom far halla pa ganska länge :/
------------
After brining the corn to the house it´s time to "degradera", picking the corn of the cobs. Offcourse by hand... It´s hard and I got some blizzards in my hands the first couple of days. But now I´m used to it.

To make it a bit easier, they put a few cobs in a sack and hit it with a stick. Hard work as well...



Alla hjälper till att "degradera" lite majs när de är pa besök. Även lilla Jenixa som bor granne med oss /Everyone helps out with "degradering" the corn. Even visitors, like Jenixa who lives next door.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar