tisdag 20 oktober 2009

Maten / The food

börjar smaka riktigt bra nu... Jag tycker till och med om tortillia brödet nu, som var sa torrt och smaklöst i början. Det kanske är för att jag varje morgon stor och maler majs i 20 min, för hand, till bröden. Sen är dom klart godast nybakade =)

Annars är det ris och bönor för hela slanten. Ibland ocksa matbananer, vilket faktiskt är riktigt gott det ocksa. Men vid ett par tillfällen har jag fatt prova pa lite annat ocksa. Äldsta grabben Jas Yunier tycker om att jaga och kom i förra veckan hem med ett bältdjur och en stor ödla. Bältdjuret hann jag inte fota men de smaka riktigt gott. Som griskött faktiskt =)
---------------
Is starting to taste real good now. Even the tortillia bread. Maybe because I work hard every morning milling corn by hand during 20 min to make the tortillias. They taste great freshly baked!

Otherwise, it is rice and beans for the whole coin. Sometimes also
plantains, which is actually really good too. But in a couple of occasions I have had the oppertunity to try other things too. The oldest son Jas Yunier likes to hunt and came home last week with an armadillo and a big iguana. The armadillo taste really good, as pork meat actually. And the iguana tasted good too, but maybe would have tasted better if fried rather than in a soup.

Ödlan har ni här. Heter garrobo pa spanska. Stor va? / Here is the lizard. Called garrobo in Spanish. Big one!



Angelita visar stolt upp fangsten (även om det var sonen som fangat den) / A proud Angelita


Jägaren Jas Yunier rensar iguanen. Det gula som syns är rent fett. Det kokades ocksa, men bara för smakens skull. Vi at inte det ;) /The hunter prepare the iguana for dinner. The yellow part is pure fat. Boiling it as well, but only for the taste. Not to eat ;)

3 kommentarer:

  1. Åh, fy jag tror jag kräks. :-) Åt du ödlan, nej va?
    Skönt att höra ifrån dig så vi vet att du mår bra. :-)

    SvaraRadera
  2. Sara! Din bonntös;)
    /Veggis-fegisen

    SvaraRadera
  3. Självklart at jag av ödlan. Bade stekt/grillad och sen i soppa dagen efter. Grillad va bäst ;)

    Bältdjuret var faktiskt än godare. Smakade som griskött. Även den grillad... mycket gott! =)

    SvaraRadera