söndag 29 november 2009

Min helg i Granada

Efter en ganska strulig fredag här i Managua (glömde bla bort min kod till VISA-kortet och fick inte ut pengar...) beslutade jag mig för att sticka till Granada lördag-söndag istället för att sitta här pa kontoret helt ensam.

Granada är mer av en turiststad som bara ligger 1 timma med buss fran Managua (14 cordoba = ca5 sek), precis vid Lago de Nicaragua (för övrigt världens enda sjö där det finns haj). Där kan man, till skillnad frän här i Managua, röra sig fritt på gatorna både dags- och kvällstid utan att behöva oroa sig alltför mycket. Tyvärr har jag helt kommit av mig i fotandet och kan därmed bara erbjuda några mindre bra och smickrande bilder på standen =( Förlat Granada! Jag ska nog återvända dit på semestern, sa jag far komplettera med bättre bilder da.

Det var som sagt tryggt och lugnt där och det fanns massa andra "gringos". Kändes som om jag kommit till ett annat land. Både på gott och ont, för det blir direkt sa internationellt och opersonligt. Fast staden har fortfarande kvar lite av sin Nica charm med bla livliga, musikfyllda marknadsgator och en rörig park i centrum där man kan köpa friterade bananer, extremt söta kakor eller en smoothie med någon go, exotisk fruktsmak.

Men jag skall inte klaga! Jag åt pizza, shoppa lite kläder, strosa runt på gatorna och stötte på andra volontärer från bla Holland. Här är några bilder från stan:

Playan och färjeläget


Iglesia de Guadalupe


Parkhäng vid sjön


Här börjar "turistgatan" Calle de Calzada, där alla hotell och internationella restauranger ligger. Jag tog in pa ett hotell pa denna gatan... lugnt pa dagen men livlig pa natten. Dock väldigt trevligt och nära en restaurang som servera god pizza! :P


Mitt rum pa Hospedaje Cocibolca kostade 15 dollar/natt. Da hade jag eget badrum med dusch. Helt okej!



Fin utsikt över takasarna ocksa.


MEN...tyvärr sa var det givetvis nagra jäkla sma kryp som dök upp när man släkt lyset pa natten. Sov kanske 2-3 timmar totalt. Övrig tid gick at till att leta upp och döda dom sma jäklarna! grrrr JAG HATAR INSEKTER!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar