söndag 29 november 2009

Dimmig vulkanhajking pa Mombacho 29/11

Efter att ha spenderat lördagen på stadens gator bestämde jag mig för att göra något riktigt turistigt och motionskrävande. Bokade in mig på en guidad hajk på närmsta vulkanen Mombacho. 25 dollar kosta paketet och jag åkte tillsammans med några amerikanare, holländare och kanadensare upp till toppen med en jeep kl 09.00 på morgonen. Brant som tusan!

Jag och två till ville gå den längre, 4km´s Sendero el Puma rundan och bokade en egen spansktalande guide (för 5 dollar/pers) och begav oss iväg. Turen tog 5h och det var väldigt lurig terräng. Otroligt fuktigt och dimmigt, vilket gjorde att de branta trappstegen i trä och sten var otroligt hala. Gick på helspänn hela tiden och efter de 5 timmarna kom vi tillbaka till starten med spagetti ben och kurrande magar.



De flesta utkiksplatserna såg till vår besvikelse ut såhär när vi kom fram:


Väldigt dimmigt första timmarna, men sen lättade det lite mer och vi kunde se den fina utsikten framåt eftermiddagen. På bilden ser ni en av de stora kratrarna i förgrunden, staden Granada i bakgrunden och ögruppen "Las Isletas".



Tyvärr såg vi inga vilda djur under turen. Dock flera olika vilda orkidéer och andra plantor. Dock inte lika häftigt som om vi fatt sen en riktig puma (förutom mig då såklart ;) Ganska tät och fin vegetation runt hela turen. Otroligt svårfotat...

Regnskogskänsla...

En av alla olika sorters orkideer vi sag...


I morgon bitti skall jag åka tillbaka till Corozo med Jaime (Asofenix), Darío (SASN), Erich (SASN) och två styrelsemedlemar fran VFSN (=SASN här i Nica) som är här och hälsar på. Nästa vecka är det dags för lite utbildning igen och sen mittutvärdering... hua vad fort tiden går!

Dessutom har bloggen nu besökts av över 1000 läsare sen den 21/10 2009! Stor tack allesammans, kul att det jag skriver och lägger upp här läses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar