lördag 26 december 2009

Julafton - aningens annorlunda

Ni kanske är nyfikna på hur min julafton med familjen i Corozo blev?

Tja, vi kan ju börja med att konstatera att den var snöfri =) Vi hade nog närmare 30 grader varmt. Dagen i sig skillde sig inte från någon av de andra dagarna i byn. Vi gick upp vid 6 tiden, gjorde tortillias, åt frukost, tvätta kläder vid brunnen och duschade.

Till lunch åt jag ris, kött, vitkalssallad och tortillia med lite fresco till (ungefär som saft/juice, gjord på majs och med en sockerhalt på 90%)


Till kvällsmat gjorde vi Nacatamales. Vilket är mald majs blandat med grisfett och kryddor, ris, tomat, lök och en köttbit inpackat i ett palmblad. Som sedan kokas i 2-3 timmar. Det är ätbart men ligger inte på topp-10 listan direkt ;) Men till efterrätt gjorde vi nica-risgrynsgröt. Koka ris i mjölk och kanel. Tyvärr med 2kg socker i dessutom, men gott med något juligt iaf.

För att hjälpa magen att smälta nacatamalesen så blev det lite inhemsk rom. Tyvärr aningens för mycket för min del, så huvudvärken och aptitfrånvaron på fredagen kan jag nog inte skylla på parasiterna ;)

August kom förbi lite senare på kvällen, när vi satt igång musiken. Det blev dans hela natten lång! Riktigt kul, men långtifrån traditionellt, svenskt julfirande i alla fall. Konstigt vore väl annars i och för sig...

Men man kan lite kort säga att julafton här i Nicaragua inte skiljer sig så mycket från nån annan dag. Dom flesta träffar sin släkt dagligen och därför blir nog inte julafton lika speciell för dom som för oss. De sätter sig kanske till bords just på julafton (annars sitter man en och en och äter om dagarna, utspritt i huset). Medans vi i Sverige har julkalender, advent, lucia, julpyssel och pepparkaksstyr att fixa med innan julafton. Vilket gör att man kommer in i en annan slag stämning.

Sen var det inte så noga med julklappar här. Jag gav mina på juldagen, men här öppnar man inte paketen inför varandra. Utan tar med sig dem och går undan. Lite tråkigt faktiskt...

Jag gav bort följande i julklapp:
Angela (mamman) - pedikyrset + nagellack
Marvin (pappan) - 3 par kallingar
Jas Yunior (14åringen) - Spanskt-Engelskt lexikon
Winston och Emmanuel (9+2 år) - en batman gubbe, jojo och en annan leksak

Sillen som jag gått och suktat efter så länge var tyvärr inte ätbar =(
Den skall ju förvaras i högst +8 grader. Omöjligt i Corozo, eftersom vi inte har någon kyl... så den sillen smakade inte så gott =(

Men jag fick smaka på Augusts pepparkakor som hans familj skickat ner! Gracias!

Sahär gör man Nacatamales:

Man maler majs och blandar majsmassan med grisfett, krossade tomater, lök, chilli och andra kryddor. Sen kokar man ihop den här röran sa den blir lite fastare.


Tvättar palmbladen och lägger sedan upp lite majsmassa + kokt ris + köttbit + lök + tomat + skivad potatis.


Sen knyter man ihop det hela som ett litet paket som skall kokas i vatten i ca 2-3 timmar.


Vi gjorde 43 stycken Nacatamales i min familj. Jag åt 1,5 totalt, resten bjöd vi grannar och andra besökare på både på julafton och dagarna efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar