måndag 28 december 2009

Entamoeba coli och Blastocystosis - mina envisa följeslagare

I mandags fick jag återigen åka till sjukhuset, då min mage totalkolapsat, igen. Var helt utslagen och gråtfärdig när jag kom till akuten kl7 på morgonen. Magsmärtorna höll mig vaken hela natten och energidepån var nere på noll. Allt jag ätit sedan julafton är knappt 2dl soppa, några tuggor spagethi och lite torrt bröd.

Det var väldigt lugnt och jag kom snabbt in på undersökning. Fick ligga på en säng med dropp i 3-4h medans dom analyserade blodproverna. Skulle lämna bajsprov också, men eftersom jag spenderade hela morgonen (03:30-06:30) på toan innan jag åkte, så det var lättare sagt än gjort. Det fick helt enkelt vänta tills senare på dagen...

Väldans tur att jag och August bestämde oss för att åka från byn till Managua på söndagsmorgonen, då jag mådde hyfsat bra iaf. Låg sjuk i Corozo fredag-lördag nämligen. Feber, huvudvärk och magproblem. Känns tyvärr som ett alltför återkommande tema för min del. Precis som alla insektesbetten... grrr =(

Det är inte gratis att besöka Hospital Metropolitano, så som det är på dom mindre Center de Salud sjukhusen. Tror hela kalaset denna gången med inläggning, dropp, blodprov och mediciner gick på 3000 C$ (lite drygt 1100sek). Och det tog mig hela dagen. Men det kan vara värt att offra en dag på sjukhuset om man kan bli fri från eländet!

Nu hoppas jag bara att inflamationen i högerfoten och högervaden skall gå över också, och inte bli ett återkommande problem för resten av resan. Ibland känner man nästan att man får lov att tycka lite synd om sig själv en stund... men det hjälper ju inte i längden. Bara att ta nya tag och komma igen! 2010, here I come!

För er som vill veta lite mer om mina följeslagare, så kan ni klicka på länkarna här:
Entamoeba coli
Blastocystosis

3 kommentarer:

  1. Men snuttan, att du har varit så dålig, det är ju inte bra! o här sitter jag o klagar på min uppblåsta mage som lugnar sig efter lite samarin.
    Skall hälsa från den röda ängeln som lyser så fint i vårt vardagsrum vid denna tiden på året.
    Kram Cristina

    SvaraRadera
  2. Usch då! Låter inte alls kul. :-( Krya på dig nu gumman!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Men jisses, mår du bra? Hur går det? Hoppas att du hann bli lite ompysslad när Erik och Sara var över. Jag har lagt ut en liten hälsning från er på vfsn-hemsidan. Hoppas verkligen att du får bra medicin och hjälp med att bli frisk. Lycka till! Jennie/VFSN

    SvaraRadera