måndag 14 september 2009

Då var det dags.... adios Suecia!


Så mina kära vänner, nu skall jag äntligen bege mig iväg på min efterlängtade resa!

Det känns fortfarande väldigt overkligt och konstigt. Men jag har inte tvekat en enda gång, trots massa skräckhistorier om kidnappningar, överfall, otäcka djur och sjukdomar. Inget kan stoppa mig från att göra det jag verkligen vill och längtar efter!

Det är ju lite sentimentalt och klyschigt att säga att "min dröm har slagit in". Men det har den ju faktiskt och jag har fått nypa mig flera gånger i armen för att fatta att det verkligen är sant.

Jag har ju hunnit träffa några av er under veckans gång för att säga hej då. Men tyvärr hann jag inte träffa alla :( Men jag försvinner ju inte från jordens yta, utan kommer hem till påsk igen! Sitt nu inte här hemma och vara oroliga å mina vägnar. Jag lovar att vara försiktig och inte göra nått ni inte skulle gjort (vad än det nu kan vara) ;)

Skall försöka uppdatera bloggen så ofta jag kommer åt en dator, vilket kanske blir ca 1gång/varannan vecka. Så oroa er inte om det är lite öde där i 1-2 veckor eller om jag inte svarar på era mail direkt. Jag sitter förmodligen och kelar med djuren på gården, leker med barnen i skolan eller gräver ner vattenledningar i djungeln!

Ungefärliga koordinater till byn där jag ska bo är: 12° 32' 0" N, 85° 47' 0" W
Kolla i Google earth eller maps.

Anländer till Managua onsdag 16/9 kl 18.55 (lokal tid). Kommer spendera några dagar på VFSN kontor i Managua först, för att lära känna handlaren, planera upp vårt arbete under dessa 6,5 månader samt besöka lite byar och kolla på pågående projekt.

Sedan 2 veckor i Estelí, där jag får en privatlärare i spanska. Så ja kan kommunicera med människorna i landet!

Efter dessa 3 veckor tror jag det bär av till byn Corozo och min nya, spanska familj! Första tiden där kommer nog mest handla om att lära känna varandra, skaffa sig dagliga rutiner och bygga mitt egna rum! De sover antagligen allihopa i ett och samma rum, men vi har fått pengar från förbundet för att bygga en skiljevägg i huset. Så att man får sin egna lilla vrå =)

Förutom allt detta, skall man ju också försöka anpassa sig till det nya klimatet, kulturen och miljön!! Kommer nog vara lite trött i huvudet om kvällarna gissar jag ;)

Har lagt upp 2 dygns väderprognos för området kring Corozo (se här till höger). Så kan ni se vad för slags väderförhållande jag kämpar med! Regnperiod juni-dec, så jag gissar.... REGN!!!!

Sen har jag också lagt upp två klockor, för Svensk resp Nicaraguansk tid. Så både ni och jag vet vad det är för tid här och där!

Tror det var allt för stunden... Nästa inlägg skrivs från Nicaragua!!!

Hasta luego amigos!!!

---------------------------
In English:
So my dear friends, now I will finally go off on my long awaited trip!

It still feels very unreal and strange. But I have not hesitated even once, despite the mass of horror stories about kidnappings, assaults, nasty animals and diseases. Nothing can stop me from doing what I really want and crave!

It's a bit sentimental to say that "my dream has come true." But it has, in fact, and I've been pinching myself several times in the arm to make sure that it's true.

I've had time to meet some of you during the week to say goodbye. But unfortunately I have not had time to meet everyone: (But I won't disappear from the earth's surface, so I'm sure we'll meet again soon.) Don't worry on my behalf. I promise to be careful and take care of myself!

I'll try to update this blog as often as I can access a computer, which might be about once every other week. So do not worry if it is a bit deserted there for 1-2 weeks or if I do not answer your mail straight away. I'll probably spend a lot of my time on the countryside, with the family and all the animals on the farm or digging water pipes in the jungle!

Approximate coordinates for the village where I will live are: 12 ° 32 '0 "N, 85 ° 47' 0" W
View in Google Earth or maps.

I'll arrive in Managua Wednesday 16/9 at 18.55 (local time) and then spend a few days at VFSN office in Managua, to get to know the merchant, to plan our work during these 6.5 months and visit the little villages and check on current projects.

On the 20 of September, we'll go to the city Estelí for 2 week, where we'll get a private tutor in Spanish. So we can communicate with people in the country!

After these 3 weeks, I think I'll go to the village Corozo and my new Spanish family! During the first weeks there will probably be about getting to know each other, acquire everyday routines and build my own room! The whole family sleeps in the same room, but we have received money from the federation to build a wall in the house. In order to have our own little corner =)

Besides all this, I'll have to try to adapt to the new climate, culture and environment!

Has put up 2 day's weather forecast for the area around Corozo (see here at the right). So you can see what sort of weather event I'll struggle with! Rainy season June-Dec, so I guess .... RAIN!!

Then I've also put up two clocks, the Swedish respectively Nicaraguan time. So it's easier to see the different time zones!

Think it's all for now ... The next post will be written in Nicaragua!

Hasta luego amigos!

1 kommentar: