tisdag 8 september 2009

"Svininfluensan" typ A H1N1/ influenza epidemic H1N1

Jag har fått besked om att jag inte kommer hinna vaccinera mig mot svininfluensan innan jag åker, då det inte finns något vaccin tillgängligt förens i slutet av september, början på oktober.

Men jag blev rekomenderad att kontakta den svenska ambasaden i Nicaragua eller ett sjukhus där när jag kommer fram. För att bli vaccinerad där istället.

Men jag har dock hunnit få alla andra nödvändiga vaccinationer
-Tyfoid
-Gula febern
-Hepatit A+B
-Kolera
-TBC (tuberkulos)

Vad gäller tuberkulosen så är den lite omständig. Man fick först göra ett litet test på underarmen, för att kolla så att man inte redan var vaccinerad eller bar på smittan. Detta gjorde vi (Isabell, Kristofer och August) måndag 10/8 i Härnösand. Sen fick vi åka till Sundsvalls infektionsklinik på torsdagen 13/8 för att läsa av och få vaccinet.

Vaccinet läggs bara precis under huden, så det blir som en vattenblåsa. Sedan ska den börja vara och sörja efter 2-4 veckor. Min började redan efter 1 vecka och håller fortfarande på.

Bilderna är tagna efter 1, 2 resp 4 veckor:


-----------------------------------

In English:

I won't be able to get a vaccination for the influenza epidemic H1N1 before I leave, due to that it's not available here in Sweden until the end of September or beginning of October. But they recommended me to contact the Swedish embassy in Nicaragua or a local hospital when I arrive, to get vaccinated there.

But otherwise I have all the other needed vaccinations. The pictures above is of my Tuberculosis vaccination, which is a bit tricky. It leaves a festering wound that can keep on festering for weeks or months!!! I sure hope it'll stop soon!

The pictures was taken after 1, 2 and 4 weeks.

1 kommentar:

  1. Hej, jag har just tagit TBC vaccin och jag börjar bli lite orolig att få värsta såret :(. Men hur länge varade det sig? + Om man inte pillar, hur ser ärret ut när det har läkt?

    Mvh

    SvaraRadera