måndag 7 september 2009

Vemodigt resande / melancholy traveling

22h tågresa i helgen: Härnösand - Göteborg - Fallhult - Göteborg...
Nästa tisdag: Sthlm - Nicaragua



I fredags lämnade jag Härnösand, där jag varit i 4 veckor på Sida´s förberedande utbildning inför min resa till Nicaragua.

Där fick vi en bra grundförståelse för livet i Syd (tidigare kallat U-länder). Vi pratade mycket om hur bla HIV/AIDS påverkar livet för befolkningen och varför vi kanske inte kommer bemötas med öppna armar överallt. Samt två veckors spanska, så att jag kan göra mig förstådd där! =)

Det tog mig 10 timmar att komma hem till Göteborg, där stannade en natt. För i lördags kom mamma för att hämta hem min syster Anna och hennes prylar till Fallhult. Hon har bott här hos mig medan hon jobbat på GB grossisten. Men nu ska hon hem och plugga lite. Så jag passade på att åka med hem till Fallhult, för att kunna säga hej då till hela familjen.

Hann träffa Therese också. Vi tog en långpromenad längs Bjerken och genom skogarna. Hittade massa kantareller! Kommer och spanar in ert hus sen när jag är hemma igen!



Men nu är jag tillbaka i Göteborg igen, för att fixa det sista inför resan...

-gå till tandläkaren
-fixa fullmakt på banken
-dubbelkolla reseförsäkringen
-Stänga av mobilsvar och mms på mobilen
-Samt försöka hinna träffa alla kompisar innan man far!

----------------------------------------------------------------
In english:

This weekend I've been traveling a lot. I left Härnösand on Friday and it took me 10 hours to reach Göteborg. I only spent one night here in Göteborg, because on Saturday my mom came here to get my sister and her things back to Fallhult in Småland. My sister Anna has been working here in Göteborg since mars this year, but will now move back to Fallhult to raise her grades in some courses.

I took the opportunity to go with them to Fallhult, so I could say good bye to the whole family and meet one of my best friends Therese. Therese and I took a long walk through the woods and along a lake, where we found a lot of chanterelle´s. =)

But now I'm back in Göteborg to prepare myself for the trip. Some of the things I'm planning to do is:
-visit the dentist office
-get a authorization for my mom on my bank account
-double check my traveling assurance
-shut down my answering machine on my mobile
-and try to get together with my friends, before I leave!

3 kommentarer:

  1. Men jag hade ju velat träffa dig! :-( Jaja, du kommer ju hem sen. Får träffas där då. Om du nu inte träffar en mörk man och får barn, då kanske du blir kvar. ;-)

    SvaraRadera
  2. Synd att vi inte hann ses innan vännen! Jag önskar dig all lycka, detta kommer verkligen bli ett minne för livet! Ta hand om dig over there....kramar

    SvaraRadera