fredag 11 september 2009

Eko-teknik och naturlig tvättsåpa/ Eco technology

Inför resan har jag köpt lite grejer som kan vara bra att ha när man ska bo mitt ute på landsbygden, där solen går ner kl 18 och tillgången till el är begränsad! =) Inköpta här: Jordklok.se.

I've bought a few renewable, re-charging/eco things for my trip that can be usefull, since I'm going to stay on the countryside where it'll be pitch dark at 18.00 and wiht a finite access to electricity. Ordered from the linked site above.

Freeloader Pro Solcellsladdare - Solar Technology


Med denna solcellsladdare kan jag ladda min mobil, kamerabatteri och MP3 spelare utan att behöva vara beroende av eluttag! Bara lägga den i solen och koppla in mobilen/batteriet/etc! Tar förståss lite längre tid än via vanligt eluttag, men det är ett bra alternativ! Väger nästan ingenting och man får med massa olika kontakter som passar det mesta. Kostar 995kr!
-----------------------
In English:
With this one I can re-charge batteries, mobile, MP3 player and so on... Very good to have when you're going to stay at a places where you won't have free access to electricity. For exampel when your hiking in the mountains or on the countryside of Nicaragua ;) This one cost 995 SEK.

Indiska tvättnötter / Washing nuts from India


Det här är tvättnötter från Indien. De innehåller naturlig såpa och man lägger helt enkelt 4-5 st i en tygpåse tillsammans med kläderna i tvättmaskinen. Man kan återanvända dom flera gånger och sen kastar man dom bara i komposten! Hur smart och miljövänligt som helst!!!

Nu kommer jag dock inte ha tvättmaskin, utan bara tvätta för hand. Så jag vet inte jag ska ta med dom eller ej... Men jag har provat här hemma och det funkar hur bra som helst! Man behöver inte använda sköljmedel! =)

79 kr för 400g eller 139kr för 800g. Med 400g kan man tvätta 2-3ggr/v i nästan ett halvår! Det är bra mycket billigare än vanligt tvättmedel!!! Men framförallt mycket bättre för miljön och också för allergiker! Prova!
-----------------------
In English:
This is a very cleaver solution for our chemical pollution problem when washing clothes. This is washing nuts from India! They contain natural sop. You just put 4-5 nuts in a little textile bag and put it together with the clothes in the washing machine. You can re-use them several times and then you just throw them in your organic garbage!

400grams of nuts costs only 79 sek. You can wash 2-3 times a week during almost 6 months with 400g!!!! Compare that price with your "regular" washing powder. I'm sure these one are both cheaper and better for the environment!

Dynamo ficklampa / flashlight


Till den här lilla ficklampan behövs inga batterier. Man vevar helt enkelt bara i knappt 1 min, så lyser lampan i ca 20 min! Den är liten, lätt och känns väldigt gedigen. Den har 3 olika ljusstyrkor, och den lyser riktigt bra! Kan varmt rekommendera denna! Kostar 149 kr men tänk så många batterier man slipper köpa!
-----------------------
In English:
This flashlight don't need any batteries, you just wind it up for about 1 min and then it'll glow for about 20 min. It shines very strong and it's a well-built, light and small flashlight. I can warmly recommend this one! Costs 149SEK, but then you'll save a bunch of batteries!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar